top of page

Pleaser? Waarom je jezelf steeds op de laatste plaats zet.

Bijgewerkt op: 29 mei

Één dag in het leven van de pleaser


Een dag in het leven van de pleaser. Een dame aan tafel die denkt aan momenten van de dag waar ze zichzelf opzij heeft geschoven om conflict en spanning te vermijden.

De wekker gaat.


Mijn partner draait zich zuchtend om en nog voor ik het besef, spring ik recht.


Ik zet wel thee.


Dan begint zijn dag beter.


Mijn eigen zin om rustig wakker te worden, verdwijnt meteen naar de achtergrond.

Nee, niemand heeft met dat expliciet gevraagd...

Misschien wordt het zelfs niet van me verwacht.

Maar mijn aandacht gaat automatisch naar de anderen,

nog voor ik kan voelen wat ik zelf nodig heb.


Aan de ontbijttafel vliegt alles door elkaar.

Eén kind wil een andere trui.

De ander morst melk.

Mijn partner zoekt zijn sleutels.


Zonder nadenken sta ik recht.

Ik haal een handdoek.

Zoek de sleutels.

Smeer nog snel een boterham.


Wanneer de deur uiteindelijk achter iedereen dichtvalt,

zie ik mijn eigen ontbijt nog onaangeroerd liggen.

Mijn thee is koud geworden.


Pas dan merk ik dat ik eigenlijk honger heb.



Waarom sommige mensen altijd eerst naar anderen kijken

Voor veel mensen is dit dagelijkse realiteit. Soms andere contexten of in meer of mindere mate, maar toch dagelijkse realiteit.

En eerlijk, voor de meerderheid zelfs heel normaal:

Er moet toch iemand zorgen dat alles blijft draaien?

Er moet toch iemand verantwoordelijkheid nemen?

Er moet toch iemand rekening houden met anderen?

En dat klopt.


Tot het altijd bij jou belandt.

Jij diegene bent die alle verantwoordelijkheid draagt.


Gevolg?

Jouw aandacht geraakt beetje bij beetje structureel naar buiten georganiseerd. Jouw eigen noden verdwijnen naar de achtergrond en die van anderen merk jij op, vaak nog voor de anderen er erg in hebben dat ze met een nood zitten.


Op weg naar het werk denk ik aan een gesprek van gisteren.


Had ik dat anders moeten aanpakken?

Kwam ik niet te direct over?

Misschien had ik beter eerst gevraagd hoe het met haar ging.

Misschien was ze moe.

Misschien zat ze ergens mee.


Voor ik het weet ben ik alweer bezig met het begrijpen van iemand anders.

Terwijl niemand mij gevraagd heeft dat te doen.


Waarom de pleaser zichzelf vaak niet eens ziet verdwijnen

Dit is misschien het lastigste aan dit patroon.


Het voelt niet als jezelf verliezen.

Het voelt als attent zijn.

Behulpzaam zijn.

Empathisch zijn.

Verantwoordelijk zijn.


De meeste pleasers zijn geen mensen die bewust over hun grenzen gaan.

Ze merken vaak gewoon niet dat ze er zijn.


Hun aandacht gaat zo snel naar de ander dat hun eigen signalen nauwelijks nog doorkomen.


Ooit leerde je dat je pas veilig was als de noden van de andere prioriteit kregen.

Tijdens een vergadering krijg ik een idee.

En jezelf kennende, je weet dat dit idee werkelijk een verschil kan maken. Een goei idee.

Tenminste, dat is hoe ik het ervaar.

Ik voel het opkomen.

En tegelijkertijd merk ik twijfel.


"Misschien is het niet zo sterk als ik denk."

"Misschien zit niemand erop te wachten."

"Misschien maak ik het gesprek alleen maar moeilijker."

Dus ik wacht...

Nog even...

Nog even...


En dan gebeurt het onvermijdelijke...

Je collega komt zonder waarschuwing exact met hetzelfde voorstel af. Alsof die in je hoofd kon lezen wat jouw idee was.


Iedereen knikt.

"Ja, Goei idee!"


Ik glimlach mee.

En voel me tegelijk een klein beetje ineenzakken.


Waarom grenzen aangeven vaak niet het echte probleem is

Veel pleasers denken dat ze moeten leren grenzen stellen.

Maar vaak ligt het probleem eerder.

Veel eerder.


Op het moment waarop je aandacht verschuift.

Het moment waarop je stopt met voelen wat er in jezelf gebeurt.

Wat jij zelf wil.

Wat jij zelf nodig hebt.

Want als je jezelf onderweg al kwijtgeraakt bent, wordt een grens aangeven onmogelijk.

Je kan niet beschermen wat je niet meer ziet/ervaart.


Na het werk kom ik thuis...

Ik zie meteen dat iedereen moe is.

De kinderen zijn druk.

Mijn partner oogt gespannen.

De afwas staat nog op het aanrecht.


Nog voor iemand iets zegt, hoor ik mezelf zeggen:

"Ik kook wel."

"Laat maar."

"Ik doe het straks wel."


Niemand vraagt het mij expliciet.

Niet zeker of het werkelijk van mij verwacht wordt.


Maar ergens in mij ontstaat de reflex nog voor er een probleem van gemaakt kan worden.

Alsof mijn systeem voortdurend vooruitloopt op mogelijke discussie, frictie of spanning.


Wanneer harmonie belangrijker wordt dan jezelf

Veel pleasers zijn meesters in het voorkomen van spanning.

Ze voelen ongemak vaak sneller dan anderen.

Ze zien wat nodig is.

Merken wat ontbreekt.

Voelen waar het scheef dreigt te lopen.


Dat is hun kracht.


Maar precies daar is ook hun grootste valkuil.


Want hoe beter je spanning leert voorkomen, hoe minder ervaring je opbouwt met spanning verdragen.


Dan wordt elke zucht een signaal.

Elke stilte een opdracht.

Elke frons iets dat opgelost moet worden.


Later die avond vraagt één van de kinderen hulp bij huiswerk.

Mijn partner wil iets bespreken.

Er komt nog een bericht binnen van een vriendin.


En opnieuw gebeurt hetzelfde.

Iedereen krijgt een stukje aandacht.

Iedereen krijgt een antwoord.

Iedereen krijgt ruimte.


Behalve ik.


Waarom pleasers vaak uitgeput raken

Niet omdat ze te weinig rust nemen.

Niet omdat ze hun agenda niet goed beheren.

Maar omdat hun aandacht voortdurend onderweg is.


Ze dragen gesprekken mee naar huis.

Blijven nadenken over reacties.

Voelen spanning van anderen.

Zoeken oplossingen voor problemen die niet van hen zijn.


Dat kost energie.

Véél energie...


Zelfs wanneer je gewoon op de zetel zit.


Wanneer het eindelijk stil wordt in huis, plof ik neer.

Telefoon in de hand.

Gedachteloos scrollend.

Niet echt ontspannen.

Niet echt aanwezig.

Gewoon leeg.


Alsof alle energie van de dag ergens anders naartoe gegaan is.

En ergens weet ik het eigenlijk wel.


Vandaag heb ik voor veel mensen gezorgd.

Maar nauwelijks voor mezelf.


Het probleem is niet dat je geeft

Dat is belangrijk om te begrijpen.

De wereld heeft mensen nodig die kunnen zorgen.

Kunnen afstemmen.

Kunnen verbinden.

Dat zijn prachtige kwaliteiten.


Het probleem ontstaat wanneer die kwaliteiten de leiding nemen.

Wanneer zorgen belangrijker wordt dan aanwezig blijven.

Wanneer afstemmen belangrijker wordt dan voelen.

Wanneer verbinding belangrijker wordt dan positie.


Herken je jezelf hierin?

Misschien niet in elk voorbeeld.

Misschien niet elke dag.

Maar misschien herken je iets van de beweging.


Dat automatisch rekening houden.

Dat voortdurend vooruitdenken.

Dat voelen wat anderen nodig hebben terwijl je eigen signalen vervagen.


Je bent niet alleen.

En belangrijker:

Je hoeft dit niet alleen te doen.

Sterker nog. Dit is een patroon dat zich vooral toont in aanwezigheid van anderen. Dus makkelijker dit te veranderen in aanwezigheid van anderen die je hier bewust mee kunnen omgaan.


Hoe Aceso naar de pleaser kijkt

Bij Aceso zien we de pleaser niet als een probleem dat opgelost moet worden.


Ook niet als een fout karaktertrekje.


De pleaser probeert iets waardevols te doen.

Verbonden blijven.

Relaties beschermen.

Spanning verminderen.


Alleen neemt dat patroon soms de leiding over.


En precies daar ontstaat vrijheid.

Niet door minder empathisch te worden.

Niet door harder te worden.

Niet door iedereen op afstand te houden.

Maar door opnieuw te leren voelen waar jij bent terwijl de ander er ook is.


Kan je stoppen met jezelf te verliezen?

Ja.

Maar meestal niet door er nog meer over na te denken.


Deze patronen reageren zelden op inzicht alleen.

Ze reageren vooral wanneer je lichaam leert dat verbinding niet afhankelijk is van jezelf wegcijferen.


Dat je aanwezig kan blijven terwijl iemand teleurgesteld is.

Dat je zichtbaar kan zijn terwijl niet iedereen akkoord gaat.

Dat je ruimte kan innemen zonder verbinding te verliezen.

Daar begint vaak de echte verschuiving.


Niet van pleaser naar egoïst.


Maar van automatisch reageren naar bewust aanwezig blijven.



Lees ook:

Opmerkingen


bottom of page